Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Ciechanowie

                                  „Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał                                                                 się tym, kim stać się może”                                                                                                                                                                                                         J. Korczak
Super User



Szanowni Rodzice rozpoczynamy rekrutację do Przedszkola Specjalnego.

Uprzejmie informujemy, iż rekrutacja do PREDSZKOLA na rok szkolny 2020/2021 odbędzie się zgodnie z: ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.) KWESTINARIUSZ można pobrać w zakładce Rekrutacja i składać online na adres:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Rodzice dzieci już uczęszczających do przedszkola składają deklarację o kontynuacji pobytu w przedszkolu. KWESTINARIUSZ można pobrać w zakładce Rekrutacja i składać online na adres:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Zapytania prosimy kierować pod nr telefon 23 672 28 89 w godzinach 8.00-13.00

 

 

Plik do pobrania: WNIOSEK_przedszkole (pdf)

 

Super User

Integracja sensoryczna (SI)


- to proces, dzięki któremu nasz mózg otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je ze sobą i z wcześniejszymi doświadczeniami.

- to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły; umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom.

Zaburzenia integracji sensorycznej mają miejsce, gdy mózg nie jest zdolny do prawidłowego odbioru i/lub przetwarzania bodźców zmysłowych. Mogą pojawić się wówczas trudności z nauką, zachowaniem, koncentracją uwagi, koordynacją, zaplanowaniem i wykonaniem własnych działań.
Problemy wynikające z zaburzeń integracji sensorycznej mogą w znacznym stopniu utrudniać codzienne funkcjonowanie dziecka. Dziecko może nie radzić sobie z panowaniem nad swoimi emocjami: nie słuchać opiekunów, uciekać, chować się przed ludźmi, reagować agresją, łatwo wpadać we frustrację.


Poniżej znajdują się sygnały, które mogą świadczyć o potencjalnych zaburzeniach sensorycznych dziecka:


• unika fizycznej bliskości i dotyku,

• lubi nosić tylko specyficzne rodzaje ubrań, przeszkadzają mu metki, rękawiczki, czapka, skarpetki lub buty,

• nie lubi brudzić rąk np. klejem, farbami,

• nie lubi obcinać paznokci, czesać się, myć zębów, myć włosów,

• nie zauważa zadrapań, czy siniaków spowodowanych upadkiem,

• lubi być mocno przytulane, lub samo mocno przytula się,

• podczas zabaw najchętniej skacze, uderza innych, przewraca się,

• ma kłopoty z równowagą, ze swobodnym poruszaniem się: często upada lub się potyka, obija się o meble,

• niepewnie wchodzi lub schodzi po schodach,

• kolorując, bardzo mocno dociska kredkę lub trzyma ją zbyt słabo,

• ma problem z czynnościami manualnymi jak np. zapinanie guzików, wycinanie, sznurowanie butów,
• nieprawidłowo trzyma ołówek, sztućce czy nożyczki,

• ma trudności w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych (łapanie piłki, jazda na rowerze, hulajnodze, obsługa pilota),

• często i długo buja się na huśtawce i kręci na karuzeli,

• jest w ciągłym ruchu i wszędzie go pełno,

• unika huśtawek i karuzeli, ma chorobę lokomocyjną,

• nadmiernie razi je słońce, światło, mruży oczy,

• wpatruje się w słońce, świeci sobie latarką w oczy,

• pochłania je zbieranie okruszków, paprochów,

• cały czas trzyma coś w rączkach i tym porusza,

• hałasuje (krzyczy, rzuca przedmiotami, uderza nimi o siebie), głośno słucha muzyki, poszukuje głośnych dźwięków,

• źle reaguje na głośne dźwięki (np. odkurzacz, mikser, wiertarka), zatyka uszy,

• w głośnych miejscach staje się marudne, czy poddenerwowane,

• ma opóźniony rozwój mowy,

• unika nowych smaków, potraw, występuje wybiórczość jedzenia,

• jest wybredne pod względem konsystencji spożywanych pokarmów,

• ma tendencję do wypychania sobie ust jedzeniem,

• próbuje substancji niejadalnych np. chemikaliów,

• jest nadwrażliwe na zapachy, które mogą powodować odruch wymiotny, unika wypróżniania się, nie lubi przebywać w łazience, kuchni,

• poszukuje silnych zapachów, wącha ludzi, przedmioty, swoje wydzieliny,

• trudno mu się skoncentrować, doprowadzić czynność do końca, łatwo się rozprasza i porzuca zadanie,

• nie potrafi utrzymać porządku, ma trudności z planowaniem i przygotowywaniem potrzebnych przedmiotów i materiałów,

• dziecko jest pobudzone, nadruchliwe lub przeciwnie powolne i ospałe,

• łatwo wpada we frustrację, reaguje agresją,

• jest wybuchowe i impulsywne.


Jeżeli jakieś zachowania dziecka są niepokojące, warto udać się do specjalisty integracji sensorycznej, który zdiagnozuje i doradzi jak ćwiczyć z dzieckiem w domu, bądź zaproponuje terapię.


Celem terapii prowadzonej metodą integracji sensorycznej jest wzbogacenie zdolności mózgu do dostrzegania bodźców płynących z otoczenia, do odczytywania i zapamiętywania ich oraz opartego na tej podstawie świadomego działania. Terapia SI wspomaga rozwój układu nerwowego dziecka. Likwiduje lub zmniejsza nieprawidłowości w zakresie: postawy, koordynacji ruchowej, percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej, funkcji poznawczych, Wpływa na poprawę sprawności w zakresie dużej i małej motoryki, koncentracji uwagi, poprawia funkcjonowanie emocjonalne, samoświadomość i samoocenę.

Terapia zaburzeń SI wygląda jak zabawa i odbywa się w pomieszczeniu specjalnie do tego przystosowanym - wyposażonym w odpowiedni sprzęt do stymulacji: różnego rodzaju huśtawki, hamaki, duże piłki, wałki, deskorolki, suchy basen, ściankę wspinaczkową itp. akcesoria.

SOSW w Ciechanowie dysponuje dwiema, w pełni wyposażonymi, salami do terapii zaburzeń przetwarzania bodźców sensorycznych. Sala doświadczania świata również jest dodatkowo wzbogacona w podwiesia do montowania sprzętów Si, więc stanowi trzecią bazę do terapii.

Zajęcia prowadzą wykwalifikowani terapeuci.

 

Super User

 

TERAPIA BIOFEEDBACK


Siedzisz sobie w fotelu i patrzysz w ekran komputera. Widzisz tam tor wyścigowy, a na nim bajeczne Ferrari. Ty jesteś jego kierowcą, ale nie siedzisz za kierownicą. Nie dotykasz też ani klawiatury komputera, ani joysticka. Twoje zadanie polega na prowadzeniu Ferrari za pomocą...... myśli.
Niemożliwe? A jednak! Dzięki Biofeedbackowi można nie tylko bezpiecznie prowadzić wirtualny samochód czy poderwać do startu samolot, ale też sterować własnym ciałem.

 

Co to jest Biofeedback?
Nazwę tłumaczy się: Bio ( biologiczny) + Feedback ( sprzężenie zwrotne) = biologiczne sprzężenie zwrotne.
Istotą metody EEg Biofeedback jest wykorzystanie efektu biologicznego sprzężenia zwrotnego, za pomocą którego uczymy się zależności między naszym ciałem i umysłem, a jakością pracy mózgu. Tak więc celem terapii jest pozytywna, korzystna dla zdrowia regulacja fal mózgowych, czyli zmiana wzorca tych fal w procesie treningowym.
Komu może pomóc metoda Biofeedback?
Dzieciom i starszym cierpiącym na:
- zaburzenia koncentracji uwagi,
- niską samoocenę,
- zaburzenia mowy,
- autyzm,
- nadpobudliwość psychoruchową,
- ADHD i ADD,
- fobie i natręctwa,
- zaburzenia emocjonalne,
- brak motywacji,
- napięcie mięśniowe,
- zaburzenia pamięci;


Jak wygląda trening Biofeedback?
Terapeuta przykleja do głowy ucznia elektrody podłączone do komputera. Na ekranie pojawia się gra, którą kieruje badany, używając jedynie własnych fal mózgowych bez pomocy klawiatury, myszki czy joysticka. Pracę mózgu ocenia komputer, który w nagrodę przydziela punkty. Po zebraniu odpowiedniej ilości punktów, terapeuta wprowadza treningi o wyższym stopniu trudności. Gdy mózg wytwarza fale nieprawidłowe, na monitorze widać zakłócenia video gry, co skutkuje wstrzymaniem przydzielanych punktów. Wówczas dziecko dąży do wygrania z komputerem, a tym samym mobilizuje mózg do tworzenia poprawnego wzorca fal mózgowych.  Poprzez to poprawia własny stan psychiczny: samopoczucie, nastrój, pamięć, wycisza negatywne emocje, zmniejsza stres, poprawia sprawność psychomotoryczną i koncentrację uwagi.
Jakie są procedury osiągania celów?
- zapoznanie ucznia i rodziców z metodą Biofeedback,
- uzyskanie zgody rodziców na przeprowadzanie treningów,
- założenie karty ucznia w oparciu o szczegółowy wywiad z rodzicem lub opiekunem prawnym,
- wykonanie mapy mózgu i jakościowa i ilościowa interpretacja jej wyników,
- wykonanie testów i ich analiza,
- ustalenie indywidualnego protokołu i częstotliwości treningów,
- wykonanie kontrolnej mapy mózgu,
- analiza wyników terapii.
Ilość treningów zależy od rodzaju i nasilenia zaburzeń i deficytów dziecka.
Czego można spodziewać się po zakończeniu terapii?
Uczeń po serii treningów powinien:
- lepiej organizować sobie pracę,
- chętniej podejmować wysiłek umysłowy,
- szybciej uczyć się, zapamiętywać i przypominać sobie nabyte wiadomości,
- lepiej koncentrować się,
- chętniej i sprawniej wykonywać powierzone mu zadania,
- kontrolować swoje emocje,
- aktywnie uczestniczyć w życiu grupy,
- uwierzyć we własne siły, podwyższyć swoją samooceną,
- lepiej radzić sobie w sytuacjach stresowych,
- poprawić komunikację werbalną z otoczeniem;

  Biofeedback wykorzystywany jest przez pedagogów jako ważna metoda diagnozująca, profilaktyczna i naprawcza. Jest metodą skuteczną i całkowicie bezpieczną, jednocześnie atrakcyjną dla dzieci.


Super User

Ważnym ogniwem wspomagania rozwoju naszych uczniów jest rehabilitacja ruchowa, gdyż ruch jest podstawą potrzeb człowieka w prawidłowym funkcjonowaniu. Skuteczność oddziaływań ruchowych jest tym większa im wcześniej zostanie podjęta. Poprzez ćwiczenia fizyczne wykorzystujące różne metody kinezyterapeutyczne nabywana, przywracana lub utrzymywana jest sprawność  ruchowa wpływająca na dalszy rozwój dziecka. Dla każdego naszego ucznia opracowany jest specjalny program terapeutyczny. W uszkodzeniu układu nerwowego wykorzystywany jest szeroki wachlarz indywidualnych ćwiczeń indywidualnych. Fizjoterapeuta pracujący w naszym ośrodku szkolno – wychowawczym wykorzystuje w terapii następujące metody terapeutyczne:
- Metodę NDT Bobath
- Metodę FITS ( Funkcjonalna Indywidualna Terapia Skolioz)
- Trójpłaszczyznową terapię stóp
- Integrację sensoryczną
  Jako terapeuta dziecięcy prowadzi terapię neurorozwojową dzieci i niemowląt:
- przedwcześnie urodzonych
- z mózgowym porażeniem dziecięcym
- z zaburzeniami napięcia mięśniowego
- z zespołami wad genetycznych
 -z przepukliną oponowo - rdzeniową   
- z wadami postawy
- z wadami stóp                                                    
Zajęcia prowadzone są w komfortowo i bezpiecznie wyposażonych salach z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu rehabilitacyjnego. 

  

 

 

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO WYCHOWAWCZY

06-400 Ciechanów
ul. Sienkiewicza 13

SOSW TEL. 23 672 28 89

sekretariat@soswciechanow.edu.pl

INTERNAT SOSW TEL. 23 672 36 38