SOSW w Ciechanowie

ÔÇ×Dziecko jest cudzoziemcem, nie rozumie j─Özyka, nie zna kierunku ulic, nie zna praw i zwyczaj├│w. [ÔÇŽ] Potrzebny przewodnik, kt├│ry grzecznie odpowie na pytanie.ÔÇŁ(J. Korczak)
Super User

logopedia (zaj─Öcia usprawniaj─ůce narz─ůdy artykulacyjne i mow─Ö),

neurologopedia,

usprawnianie ruchowe (rehabilitacja i gimnastyka korekcyjna)

terapia metod─ů Biofeedback

zaj─Öcia w sali integracji sensorycznej

zaj─Öcia w sali do┼Ťwiadczania ┼Ťwiata

zaj─Öcia rewalidacyjne,

zaj─Öcia korekcyjno - kompensacyjne

Super User

MENU GŁÓWNE
┬á┬á┬á 1. WOKRO (Wiod─ůcy O┼Ťrodek Koordynacyjno ÔÇô Rehabilitacyjno ÔÇô Opieku┼äczy)
    2. WCZESNE WSPOMAGANIE EOZWOJU DZIECKA
    3. PRZEDSZKOLE SPECJALNE
    4. SZKOŁA PODSTAWOWA
    5. SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY
    6. ZESPÓŁ REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZY
    7. SZKOŁA BRANŻOWA I STOPNIA
    8. INTERNAT
┬á┬á┬á 9. ZAJ─śCIA USPRAWNIAJ─äCE
    10. PEDAGOG, PSYCHOLOG
┬á┬á┬á 11. ZAJ─śCIA DODATKOWE
    12. SPORT
    13. BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
    14. RODO
    15. KONTAKT


Ad. 1
Na mocy porozumienia zawartego 28 listopada 2018 r. pomi─Ödzy Ministrem Edukacji Narodowej a Powiatem Ciechanowskim, w Specjalnym O┼Ťrodku Szkolno-Wychowawczym w Ciechanowie funkcjonuje wiod─ůcy o┼Ťrodek koordynacyjno rehabilitacyjno-opieku┼äczy. Zadanie b─Ödzie realizowane w latach 2017 - 2021.
Celem dzia┼éania WOKRO jest udzielanie kompleksowego wsparcia rodzinom z dzie─çmi od chwili wykrycia u nich niepe┼énosprawno┼Ťci do podj─Öcia nauki w szkole, ze szczeg├│lnym uwzgl─Ödnieniem dzieci do 3. roku ┼╝ycia.
ÔÇőDo zada┼ä O┼Ťrodka nale┼╝─ů:
┬á┬á┬á ÔÇó Udzielanie rodzicom specjalistycznej informacji dotycz─ůcej problem├│w rozwojowych dziecka;
┬á┬á┬á ÔÇó Wskazywanie w┼éa┼Ťciwych dla dziecka i jego rodziny form kompleksowej, specjalistycznej pomocy, w szczeg├│lno┼Ťci terapeutycznej, psychologicznej, logopedycznej i fizjoterapeutycznej;
┬á┬á┬á ÔÇó Wskazywanie jednostek udzielaj─ůcych specjalistycznej pomocy dzieciom i ich rodzinom;
┬á┬á┬á ÔÇó Organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju w warunkach i formach okre┼Ťlonych w odpowiednich przepisach;
┬á┬á┬á ÔÇó Koordynowanie korzystania z us┼éug specjalist├│w dost─Öpnych na obszarze powiatu,
w tym: zbieranie i upowszechnianie informacji o us┼éugach i ┼Ťwiadcz─ůcych
je specjalistach, prowadzenie akcji informacyjnych, monitorowanie dzia┼éa┼ä zwi─ůzanych z udzielaniem pomocy dzieciom i ich rodzinom.
Jednym z za┼éo┼╝e┼ä kompleksowego programu wsparcia dla rodzin ÔÇ×Za ┼╝yciemÔÇŁ jest utworzenie sieci o┼Ťrodk├│w koordynacyjno-rehabilitacyjno-opieku┼äczych, dla kt├│rych priorytetem jest wczesne wspomaganie rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepe┼énosprawno┼Ťci lub zagro┼╝enia niepe┼énosprawno┼Ťci─ů. Jednostk─Ö, kt├│ra ma pe┼éni─ç rol─Ö takiego o┼Ťrodka wskazuje starosta. Na terenie powiatu ciechanowskiego zadania programu realizowa─ç b─Ödzie Specjalny O┼Ťrodek Szkolno-Wychowawczy w Ciechanowie.
Do najwa┼╝niejszych zada┼ä o┼Ťrodka nale┼╝e─ç b─Öd─ů: wsparcie psychologiczne ukierunkowane na poradzenie sobie przez rodzin─Ö z sytuacj─ů kryzysow─ů spowodowan─ů informacj─ů o wadzie rozwojowej dziecka, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, udzielanie interdyscyplinarnej pomocy rodzicom z dzie─çmi od chwili wykrycia zagro┼╝enia niepe┼énosprawno┼Ťci─ů, zapewnienie specjalistycznej opieki dziecku i jego rodzinie, m.in. us┼éug terapeut├│w, fizjoterapeut├│w, psycholog├│w, pedagog├│w, logoped├│w, konsultacji lekarzy r├│┼╝nych specjalno┼Ťci, w zale┼╝no┼Ťci od potrzeb dziecka.
SOSW w Ciechanowie jest przygotowany do pe┼énienia funkcji o┼Ťrodka koordynacyjno - rehabilitacyjno - opieku┼äczego. Plac├│wka dysponuje odpowiedni─ů baz─ů lokalow─ů wyposa┼╝on─ů w specjalistyczny sprz─Öt i ciekawe pomoce, co pozwala prowadzi─ç zaj─Öcia w spos├│b atrakcyjny dla dzieci. Nauczyciele specjali┼Ťci zatrudnieni w o┼Ťrodku, prowadz─ůcy zaj─Öcia z zakresu wczesnego wspomagania posiadaj─ů przygotowanie do pracy z ma┼éymi dzie─çmi, tak┼╝e tymi o zaburzonym rozwoju. Posiadaj─ů tak┼╝e kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepe┼énosprawno┼Ťci, czy zaburze┼ä dziecka, w szczeg├│lno┼Ťci s─ů to logopedzi, neurologopedzi, surdologopedzi,┬á psycholog, pedagog, oligofrenopedagodzy, terapeuci integracji sensorycznej, fizjoterapeuci, terapeuci gimnastyki korekcyjnej.
Je┼╝eli rodzic├│w niepokoi rozw├│j dziecka ÔÇô zapraszamy do Specjalnego O┼Ťrodka Szkolno-Wychowawczego w Ciechanowie. Udzielimy bezp┼éatnych konsultacji, a tak┼╝e zapewnimy r├│┼╝norodne zaj─Öcia.
Kontakt: Specjalny O┼Ťrodek Szkolno-Wychowawczy w Ciechanowie, ul. Sienkiewicza 13,┬á tel. 23 6722889, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczy─ç, konieczne jest w┼é─ůczenie w przegl─ůdarce obs┼éugi JavaScript.

Dzia┼éalno┼Ť─ç wiod─ůcego o┼Ťrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opieku┼äczego jest w ca┼éo┼Ťci finansowana ze ┼Ťrodk├│w bud┼╝etu pa┼ästwa.

Super User

W Szkole podstawowej ucz─ů si─Ö dzieci z lekkim, umiarkowanym i znacznym stopniem niepe┼énosprawno┼Ťci intelektualnej oraz z autyzmem i niepe┼énosprawno┼Ťciami sprz─Ö┼╝onymi , posiadaj─ůcy orzeczenie o potrzebie kszta┼écenia specjalnego.

Uczniowie korzystaj─ů z bardzo dobrze wyposa┼╝onych pracowni lekcyjnych oraz biblioteki szkolnej.

Obj─Öci s─ů zaj─Öciami usprawniaj─ůcymi z zakresu: usprawniania mowy, gimnastyki korekcyjnej, zaj─Ö─ç wyr├│wnawczych.

Maj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç korzystania z terapii: metod─ů SI, a tak┼╝e Biofeedback.

Uczniowie mog─ů korzysta─ç z obiad├│w przygotowywanych w naszej sto┼é├│wce, a po lekcjach przebywa─ç w internacie, lub ┼Ťwietlicy.

Wykwalifikowana kadra specjalist├│w zapewnia wszechstronny rozw├│j dziecka, kt├│ry dostali swoje umiej─Ötno┼Ťci poprzez zabaw─Ö i inne formy aktywno┼Ťci. Nauczyciele pracuj─ů r├│┼╝nymi metodami, tak aby zaj─Öcia by┼éy atrakcyjne i interesuj─ůce tj.

programy Aktywno┼Ťci i Komunikacji Knill├│w,

metoda Ruchu Rozwijajacego Weroniki Sherborne,

w Sali Do┼Ťwiadczania ┼Üwiata,

stymulacja polisensoryczna,

metoda Dobrego Startu,

pedagogika zabawy,

metoda Krakowska,



W Szkole Przysposabiaj─ůcej do Pracy uczy si─Ö m┼éodzie┼╝ maj─ůca orzeczenie o niepe┼énosprawno┼Ťci intelektualnej w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Uczniowie korzystaj─ů z bardzo dobrze wyposa┼╝onych pracowni lekcyjnych, pracowni gospodarstwa domowego oraz biblioteki szkolnej.

Obj─Öci s─ů zaj─Öciami usprawniaj─ůcymi z zakresu: terapii mowy, gimnastyki korekcyjnej, zaj─Ö─ç wyr├│wnawczych.

Maj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç korzystania z terapii metod─ů Biofeedback.

Uczniowie mog─ů korzysta─ç z obiad├│w przygotowywanych w naszej sto┼é├│wce, a po lekcjach przebywa─ç w internacie lub w ┼Ťwietlicy .

Uczniowie wyje┼╝d┼╝aj─ů na ca┼éodzienne wycieczki.


Dzieci i m┼éodzie┼╝ z niepe┼énosprawno┼Ťci─ů intelektualn─ů w stopniu g┼é─Öbokim ucz─ů si─Ö w zespo┼éach rewalidacyjno-wychowawczych.


Praca z dzieckiem niepe┼énosprawnym┬á w stopniu g┼é─Öbokim jest niezwykle trudna ze wzgl─Ödu na znacznie utrudnion─ů komunikacj─Ö. Dlatego bardzo wa┼╝na jest znajomo┼Ť─ç potrzeb dzieci o g┼é─Öbokiej niepe┼énosprawno┼Ťci oraz sposob├│w ich zaspakajania. Program edukacji bardzo cz─Östo bywa nazywany programem wspomagania rozwoju. Terapeuta wspiera i jednocze┼Ťnie towarzyszy rozwojowi. Realizacja potrzeb poznawczych stanowi integraln─ů ca┼éo┼Ť─ç w procesie rewalidacyjno-wychowawczym. Potrzeby te realizujemy poprzez szeroko rozumian─ů stymulacj─Ö wielozmys┼éow─ů.

Efektem prawid┼éowo zaspakajanych potrzeb poznawczych mo┼╝e by─ç zdobycie orientacji we w┼éasnej osobie i orientacji w otaczaj─ůcym je ┼Ťwiecie.

Musimy pom├│c dziecku zdoby─ç takie umiej─Ötno┼Ťci, kt├│re pozwol─ů mu na czerpanie jak najwi─Ökszego zadowolenia z ┼╝ycia oraz umo┼╝liwi─ů jak najwi─Öksz─ů niezale┼╝no┼Ť─ç.

Super User

Co to jest Wczesne Wspomaganie?
Jak korzysta─ç z pomocy zwanej ÔÇ×Wczesnym Wspomaganiem RozwojuÔÇŁ.
Zesp├│┼é Wczesnego Wspomagania Rozwoju w naszym O┼Ťrodku by┼é jednym z pierwszych tego rodzaju O┼Ťrodk├│w w Polsce. Rozpocz─ů┼é swoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç programem pilota┼╝owym rekomendowanym przez MEN, w latach 2005 ÔÇô 2007, a nast─Öpnie kontynuowanym w obecnej formie. Stworzyli┼Ťmy odr─Öbne pomieszczenia dostosowane do przyjmowania rodzic├│w z dzie─çmi oraz do indywidualnej pracy.
Dysponujemy kadr─ů pedagogiczn─ů przygotowan─ů do pracy w Zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju w postaci nauczycieli ze specjalno┼Ťciami:
┬á┬á┬á ÔÇó wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
┬á┬á┬á ÔÇó oligofrenopedagogika, psychologia,
┬á┬á┬á ÔÇó pedagogika opieku┼äczo ÔÇô wychowawcza,
┬á┬á┬á ÔÇó logopedia,
┬á┬á┬á ÔÇó terapeuci SI,
┬á┬á┬á ÔÇó specjali┼Ťci Biofeedback
Lokalizacja naszej plac├│wki stwarza dogodne warunki dojazdu dla rodzic├│w z dzie─çmi.
Obejmujemy opiek─ů dzieci w wieku poprzedzaj─ůcym rozpocz─Öcie nauki w szkole:
┬á┬á┬á ÔÇó z niepe┼énosprawno┼Ťci─ů umys┼éow─ů w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym,
┬á┬á┬á ÔÇó z r├│┼╝norodnymi dysfunkcjami rozwojowymi,
┬á┬á┬á ÔÇó z zaburzeniami neurologicznymi i psychiatrycznymi,
┬á┬á┬á ÔÇó z zaburzeniami rozwoju mowy, z niedos┼éuchem,
┬á┬á┬á ÔÇó z m├│zgowym pora┼╝eniem dzieci─Öcym, z zespo┼éem Downa,
┬á┬á┬á ÔÇó z autyzmem i zespo┼éami ze spectrum autystycznym,
┬á┬á┬á ÔÇó z innymi problemami rozwojowymi.
Dla ka┼╝dego dziecka opracowywany jest indywidualny program edukacyjno ÔÇô terapeutyczny,
na podstawie diagnozy i analizy zaburzeń rozwojowych.
Zespół Wczesnego Wspomagania zapewnia opiekę dzieciom w postaci:
┬á┬á┬á ÔÇó ci─ůg┼éej diagnozy rozwoju psychofizycznego,
┬á┬á┬á ÔÇó opracowania indywidualnego dla ka┼╝dego dziecka programu pracy,
┬á┬á┬á ÔÇó prowadzenia systematycznych zaj─Ö─ç z dzieckiem ÔÇô og├│lnorozwojowych, logopedycznych, gimnastyki korekcyjnej, muzyczno ÔÇô plastycznych,
┬á┬á┬á ÔÇó prowadzenia pracy z rodzicami w postaci instrukta┼╝u, informacji, spotka┼ä psychoedukacyjnych.
Praca z dzieckiem przebiega poprzez:
┬á┬á┬á ÔÇó stymulacj─Ö sensoryczn─ů (treningi percepcji wzrokowej, s┼éuchowej, dotykowej, w─Öchowej, smakowej, przedsionkowej, czucia g┼é─Öbokiego), i
┬á┬á┬á ÔÇó integracj─Ö sensoryczno ÔÇô ruchow─ů (─çwiczenia na┼Ťladownictwa ruch├│w r─ůk i ca┼éego cia┼éa),
┬á┬á┬á ÔÇó rozw├│j motoryki ma┼éej (usprawnianie motoryki i sprawno┼Ťci manualnej),
┬á┬á┬á ÔÇó rozw├│j motoryki du┼╝ej (usprawnianie poruszania si─Ö, pokonywania przeszk├│d terenowych, pl─ůsy),
┬á┬á┬á ÔÇó rozw├│j komunikowania si─Ö (porozumiewanie si─Ö pozawerbalne alternatywnymi metodami komunikacji,
┬á┬á┬á ÔÇó rozumienie mowy,
┬á┬á┬á ÔÇó ─çwiczenia artykulacyjne,
┬á┬á┬á ÔÇó rozw├│j s┼éownika biernego i czynnego,
┬á┬á┬á ÔÇó rozw├│j samoobs┼éugi,
┬á┬á┬á ÔÇó rozw├│j socjalizacji,
┬á┬á┬á ÔÇó ─çwiczenie funkcji poznawczych,
┬á┬á┬á ÔÇó inne r├│┼╝norodne oddzia┼éywania umo┼╝liwiaj─ůce osi─ůgni─Öcie dojrza┼éo┼Ťci szkolnej.
Praca nad rozwojem opóźnionych lub zaburzonych funkcji przebiega równolegle z oddziaływaniami wychowawczymi.
Opieka nad dzie─çmi i rodzicami odbywa si─Ö w klimacie wsparcia emocjonalnego i poczucia wiary w sukces.

Super User

W O┼Ťrodku dzia┼éa Uczniowski Klub Sportowy ÔÇ×OlimpÔÇŁ. Nauczyciele wychowania fizycznego wsp├│┼épracuj─ů ze Stowarzyszeniem Sportowym ÔÇ×SPRAWNI RAZEMÔÇŁ.