Co to jest Wczesne Wspomaganie?
Jak korzystać z pomocy zwanej „Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju”.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju w naszym Ośrodku był jednym z pierwszych tego rodzaju Ośrodków w Polsce. Rozpoczął swoją działalność programem pilotażowym rekomendowanym przez MEN, w latach 2005 – 2007, a następnie kontynuowanym w obecnej formie. Stworzyliśmy odrębne pomieszczenia dostosowane do przyjmowania rodziców z dziećmi oraz do indywidualnej pracy.
Dysponujemy kadrą pedagogiczną przygotowaną do pracy w Zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju w postaci nauczycieli ze specjalnościami:
• wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
• oligofrenopedagogika, psychologia,
• pedagogika opiekuńczo – wychowawcza,
• logopedia,
• terapeuci SI,
• specjaliści Biofeedback
Lokalizacja naszej placówki stwarza dogodne warunki dojazdu dla rodziców z dziećmi.
Obejmujemy opieką dzieci w wieku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole:
• z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym,
• z różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi,
• z zaburzeniami neurologicznymi i psychiatrycznymi,
• z zaburzeniami rozwoju mowy, z niedosłuchem,
• z mózgowym porażeniem dziecięcym, z zespołem Downa,
• z autyzmem i zespołami ze spectrum autystycznym,
• z innymi problemami rozwojowymi.
Dla każdego dziecka opracowywany jest indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny,
na podstawie diagnozy i analizy zaburzeń rozwojowych.
Zespół Wczesnego Wspomagania zapewnia opiekę dzieciom w postaci:
• ciągłej diagnozy rozwoju psychofizycznego,
• opracowania indywidualnego dla każdego dziecka programu pracy,
• prowadzenia systematycznych zajęć z dzieckiem – ogólnorozwojowych, logopedycznych, gimnastyki korekcyjnej, muzyczno – plastycznych,
• prowadzenia pracy z rodzicami w postaci instruktażu, informacji, spotkań psychoedukacyjnych.
Praca z dzieckiem przebiega poprzez:
• stymulację sensoryczną (treningi percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, węchowej, smakowej, przedsionkowej, czucia głębokiego), i
• integrację sensoryczno – ruchową (ćwiczenia naśladownictwa ruchów rąk i całego ciała),
• rozwój motoryki małej (usprawnianie motoryki i sprawności manualnej),
• rozwój motoryki dużej (usprawnianie poruszania się, pokonywania przeszkód terenowych, pląsy),
• rozwój komunikowania się (porozumiewanie się pozawerbalne alternatywnymi metodami komunikacji,
• rozumienie mowy,
• ćwiczenia artykulacyjne,
• rozwój słownika biernego i czynnego,
• rozwój samoobsługi,
• rozwój socjalizacji,
• ćwiczenie funkcji poznawczych,
• inne różnorodne oddziaływania umożliwiające osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
Praca nad rozwojem opóźnionych lub zaburzonych funkcji przebiega równolegle z oddziaływaniami wychowawczymi.
Opieka nad dziećmi i rodzicami odbywa się w klimacie wsparcia emocjonalnego i poczucia wiary w sukces.