Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Ciechanowie

                                  „Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał                                                                 się tym, kim stać się może”                                                                                                                                                                                                         J. Korczak

Sekcje zainteresowań


Samorząd Wychowanków jest reprezentantem wszystkich mieszkańców. Zachęca ich do współdziałania na rzecz grup wychowawczych, Ośrodka i środowiska społecznego. Włącza się w akcje charytatywne: „Świąteczna paka dla psiaka”, „Zakrętki Info”. Co roku organizuje kampanię wyborczą do Rady Samorządu Wychowanków, akcję „Jedzenie na życzenie” oraz „Konkurs czystości”.

Sekcja sportowa promuje aktywny styl życia oparty na ruchu. Podczas zajęć sportowych wychowankowie korzystają z siłowni, sali gimnastycznej, wielofunkcyjnego boiska, placu zabaw. Popularnością wśród mieszkańców cieszy się „Turniej gier stolikowych” i „Turniej piłki halowej”.

Sekcja akwarystyczna pomaga wychowankom poznać narzędzia pracy akwarysty, odkrywać tajniki i uroki świata akwarystycznego. Posiada trzy akwaria, wyposażone w rośliny i różne gatunki ryb akwariowych. Służą one wychowankom do ćwiczeń praktycznych, jak wymiana wody w akwarium, czyszczenie jego wyposażenia. Dla wychowanków sekcja przygotowuje „ Światowy Dzień Zwierząt” i „Światowy Dzień Wody”.

Sekcja informatyczna stara się rozwijać u wychowanków umiejętności: posługiwania się sprzętem komputerowym, wyboru gier komputerowych oraz bezpiecznego korzystania z Internetu (program „Opiekun ucznia”). Podopieczni mają do dyspozycji pracownię wyposażoną w laptopy, konsole x-boxy, tablicę multimedialną, telewizory i kino domowe. Sekcja prowadzi zajęcia multimedialne, rywalizacje sportowe z użyciem Play Station i zabawy ruchowe wykorzystujące kinect.

Sekcja artystyczna rozwija zainteresowania wychowanków różnymi dziedzinami sztuki. Organizuje świąteczne warsztaty plastyczne, spotkania z muzyką, teatrem, tańcem i filmem. Co roku przygotowuje „Andrzejki”, „Bal karnawałowy”, „Baśniowe spotkania”. Członkowie sekcji prezentują wytwory swojej pracy na gazetkach i konkursach organizowanych w placówce, środowisku lokalnym, regionie.



Szanowni Rodzice rozpoczynamy rekrutację do Przedszkola Specjalnego.

Uprzejmie informujemy, iż rekrutacja do PREDSZKOLA na rok szkolny 2020/2021 odbędzie się zgodnie z: ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.) KWESTINARIUSZ można pobrać w zakładce Rekrutacja i składać online na adres:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Rodzice dzieci już uczęszczających do przedszkola składają deklarację o kontynuacji pobytu w przedszkolu. KWESTINARIUSZ można pobrać w zakładce Rekrutacja i składać online na adres:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Zapytania prosimy kierować pod nr telefon 23 672 28 89 w godzinach 8.00-13.00

 

 

Plik do pobrania: WNIOSEK_przedszkole (pdf)

 

Integracja sensoryczna (SI)


- to proces, dzięki któremu nasz mózg otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je ze sobą i z wcześniejszymi doświadczeniami.

- to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły; umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom.

Zaburzenia integracji sensorycznej mają miejsce, gdy mózg nie jest zdolny do prawidłowego odbioru i/lub przetwarzania bodźców zmysłowych. Mogą pojawić się wówczas trudności z nauką, zachowaniem, koncentracją uwagi, koordynacją, zaplanowaniem i wykonaniem własnych działań.
Problemy wynikające z zaburzeń integracji sensorycznej mogą w znacznym stopniu utrudniać codzienne funkcjonowanie dziecka. Dziecko może nie radzić sobie z panowaniem nad swoimi emocjami: nie słuchać opiekunów, uciekać, chować się przed ludźmi, reagować agresją, łatwo wpadać we frustrację.


Poniżej znajdują się sygnały, które mogą świadczyć o potencjalnych zaburzeniach sensorycznych dziecka:


• unika fizycznej bliskości i dotyku,

• lubi nosić tylko specyficzne rodzaje ubrań, przeszkadzają mu metki, rękawiczki, czapka, skarpetki lub buty,

• nie lubi brudzić rąk np. klejem, farbami,

• nie lubi obcinać paznokci, czesać się, myć zębów, myć włosów,

• nie zauważa zadrapań, czy siniaków spowodowanych upadkiem,

• lubi być mocno przytulane, lub samo mocno przytula się,

• podczas zabaw najchętniej skacze, uderza innych, przewraca się,

• ma kłopoty z równowagą, ze swobodnym poruszaniem się: często upada lub się potyka, obija się o meble,

• niepewnie wchodzi lub schodzi po schodach,

• kolorując, bardzo mocno dociska kredkę lub trzyma ją zbyt słabo,

• ma problem z czynnościami manualnymi jak np. zapinanie guzików, wycinanie, sznurowanie butów,
• nieprawidłowo trzyma ołówek, sztućce czy nożyczki,

• ma trudności w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych (łapanie piłki, jazda na rowerze, hulajnodze, obsługa pilota),

• często i długo buja się na huśtawce i kręci na karuzeli,

• jest w ciągłym ruchu i wszędzie go pełno,

• unika huśtawek i karuzeli, ma chorobę lokomocyjną,

• nadmiernie razi je słońce, światło, mruży oczy,

• wpatruje się w słońce, świeci sobie latarką w oczy,

• pochłania je zbieranie okruszków, paprochów,

• cały czas trzyma coś w rączkach i tym porusza,

• hałasuje (krzyczy, rzuca przedmiotami, uderza nimi o siebie), głośno słucha muzyki, poszukuje głośnych dźwięków,

• źle reaguje na głośne dźwięki (np. odkurzacz, mikser, wiertarka), zatyka uszy,

• w głośnych miejscach staje się marudne, czy poddenerwowane,

• ma opóźniony rozwój mowy,

• unika nowych smaków, potraw, występuje wybiórczość jedzenia,

• jest wybredne pod względem konsystencji spożywanych pokarmów,

• ma tendencję do wypychania sobie ust jedzeniem,

• próbuje substancji niejadalnych np. chemikaliów,

• jest nadwrażliwe na zapachy, które mogą powodować odruch wymiotny, unika wypróżniania się, nie lubi przebywać w łazience, kuchni,

• poszukuje silnych zapachów, wącha ludzi, przedmioty, swoje wydzieliny,

• trudno mu się skoncentrować, doprowadzić czynność do końca, łatwo się rozprasza i porzuca zadanie,

• nie potrafi utrzymać porządku, ma trudności z planowaniem i przygotowywaniem potrzebnych przedmiotów i materiałów,

• dziecko jest pobudzone, nadruchliwe lub przeciwnie powolne i ospałe,

• łatwo wpada we frustrację, reaguje agresją,

• jest wybuchowe i impulsywne.


Jeżeli jakieś zachowania dziecka są niepokojące, warto udać się do specjalisty integracji sensorycznej, który zdiagnozuje i doradzi jak ćwiczyć z dzieckiem w domu, bądź zaproponuje terapię.


Celem terapii prowadzonej metodą integracji sensorycznej jest wzbogacenie zdolności mózgu do dostrzegania bodźców płynących z otoczenia, do odczytywania i zapamiętywania ich oraz opartego na tej podstawie świadomego działania. Terapia SI wspomaga rozwój układu nerwowego dziecka. Likwiduje lub zmniejsza nieprawidłowości w zakresie: postawy, koordynacji ruchowej, percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej, funkcji poznawczych, Wpływa na poprawę sprawności w zakresie dużej i małej motoryki, koncentracji uwagi, poprawia funkcjonowanie emocjonalne, samoświadomość i samoocenę.

Terapia zaburzeń SI wygląda jak zabawa i odbywa się w pomieszczeniu specjalnie do tego przystosowanym - wyposażonym w odpowiedni sprzęt do stymulacji: różnego rodzaju huśtawki, hamaki, duże piłki, wałki, deskorolki, suchy basen, ściankę wspinaczkową itp. akcesoria.

SOSW w Ciechanowie dysponuje dwiema, w pełni wyposażonymi, salami do terapii zaburzeń przetwarzania bodźców sensorycznych. Sala doświadczania świata również jest dodatkowo wzbogacona w podwiesia do montowania sprzętów Si, więc stanowi trzecią bazę do terapii.

Zajęcia prowadzą wykwalifikowani terapeuci.