Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Ciechanowie

                                  „Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał                                                                 się tym, kim stać się może”                                                                                                                                                                                                         J. Korczak
Magdalena

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kolejnym krajem, który odwiedziliśmy w ramach innowacji pedagogicznej „Jak smakuje świat?” były Węgry. Z zaciekawieniem odkrywaliśmy informacje na temat kultury, zwyczajów i tradycji Węgrów, ze szczególnym uwzględnieniem ich preferencji kulinarnych. Poznaliśmy stolicę Węgier – Budapeszt, narodową walutę, flagę tego kraju oraz język. Dowiedzieliśmy się, że to László Bíró wynalazł długopis, a kostkę Rubika zaprojektował Ernő Rubik. Czy wiecie, że w tym kraju uprawianych jest ponad 1000 rodzajów papryki. Najostrzejsza odmiana jest ponoć 100 razy ostrzejsza od papryczki chili. Prawdziwą królową jest czerwona papryka, która znajduje zastosowanie we wszystkich tradycyjnych potrawach Węgrów, tj.: gulaszu, bograczu, leczo. Emocjonujące okazały się tamtejsze atrakcje turystyczne, czyli baseny mineralne i termalne w naturalnych grotach i skalnych jaskiniach oraz Balaton, największe jezioro Węgier, które jest zarazem największym jeziorem Europy. Ponadto wszystkich zachwycił Czardasz - bardzo zróżnicowany i dynamiczny narodowy taniec węgierski.
Równie ciekawa okazała się kuchnia węgierska, słynąca z dań jednogarnkowych. Po obejrzeniu prezentacji, albumów i książek kulinarnych przyszedł czas na zajęcia praktyczne, czyli przyrządzenie popularnych na Węgrzech potraw. Były to: rozgrzewający bogracz, placek po węgiersku i faszerowana papryka. Wszystkie potrawy się udały i bardzo nam smakowały. 

Magdalena

Pasowanie na przedszkolaka to wyjątkowa uroczystość , która w naszym przedszkolu odbyła się 26 listopada. Mali artyści zaprezentowali przygotowane piosenki, tańce oraz wierszyki. Po części artystycznej nastąpił akt pasowania czyli dotknięcie ramienia nowego przedszkolaka ogromną kredką przez Panią Dyrektor. Dla przedszkolaków było to wielkie przeżycie.