Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Ciechanowie

                                  „Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał                                                                 się tym, kim stać się może”                                                                                                                                                                                                         J. Korczak
Super User

 

 

W ykorzystanie TIK w pracy
z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)

Współczesna edukacja stawia zarówno przed uczniami jak i nauczycielami szereg nowych wyzwań. Jednym z nich są wciąż pojawiające się nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, które stanowią dziś nieodłączny element codziennego życia wielu ludzi. Wpływają one na różne obszary życia społecznego, w tym edukację i stanowią wartościowe narzędzie dla osób z niepełnosprawnością lub posiadających inne specjalne potrzeby edukacyjne. Nasza codzienność jest niemalże całkowicie zdominowana przez technologię informacyjno-komunikacyjną, dlatego też dostępność do informacji staje się kluczowa i niezbędna.

Internet umożliwia nam zdobywanie wiedzy i uczenie się, pozwala na załatwienie wielu spraw (zakupy, sprawy urzędowe), a także daje możliwość korzystania z dóbr kultury, komunikowania się z innymi ludźmi oraz udziału w życiu publicznym (popularne w ostatnich latach blogi czy portale społecznościowe).

TIK stosowane w edukacji ma na celu głównie przystosowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Narzędzia te ułatwiają uczniom z niepełnosprawnościami dostęp do informacji i nauki, ponieważ mają wiele funkcji, które pozwalają indywidualizować sposób uczenia się – odbioru i organizacji informacji, np. możliwość powiększenia czcionki, tworzenia kontrastu, wykorzystania wsparcia głosowego, atrakcyjne formy graficzne i wiele innych.

Okres nauki zdalnej pokazał, że nowoczesne technologie są dla każdego, również-a może szczególnie dla uczniów z SPE. Stanowią doskonałe narzędzie wspomagające naukę. Często są też jedynym sposobem na usprawnianie zaburzonych sfer motorycznych czy intelektualnych. Dzięki właściwie dobranym i dostosowanym aplikacjom możemy oddziaływać wielozmy

 

Zdjęcie ze strony https://pixabay.com/plsłowo. Odpowiednie narzędzia mogą pomóc w rozwijaniu umiejętności społecznych, motorycznych, mogą poprawić komunikację, ułatwić codzienne funkcjonowanie dziecka, mogą pomóc doskonalić umiejętności szkolne.

Należy tu jednak podkreślić, że nie każda aplikacja przeznaczona jest dla każdego ucznia. Przed użyciem jej na lekcji warto ją najpierw przetrenować i przećwiczyć jej zastosowanie. Trzeba także pamiętać, by nie ograniczać się tylko do skrajnego wdrażania nowoczesnych technologii, gdyż mają one być środkiem do celu, jaki chcemy osiągnąć, a nie celem samym w sobie.

Jakie korzyści daje zatem stosowanie TIK w pracy z uczniem z SPE?

  • Uatrakcyjnia proces edukacyjny
    i terapeutyczny.

  • Pomaga w usprawnianiu manualnym.

  • Ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową.

  • Doskonali percepcję wzrokową.

  • Usprawnia zaburzenia integracji sensorycznej.

  • Pomaga w zrozumieniu treści.

  • Wizualizuje omawiane zagadnienia.

  • Usprawnia komunikację.

  • Daje szansę uczniom, którzy nie komunikują się werbalnie lub mają zaburzenia interpersonalne i społeczne.

  • Jest motywatorem dla uczniów, którzy nie mają w domu możliwości obcowania z tabletem czy komputerem.

Bibliografia:

  1. https://www.ore.edu.pl/2019/05/wykorzystanie-tik-w-nauczaniu-i-uczeniu-sie-uczniow-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi/

 

Oprac. Sylwia Parólska

Super User

Deklaracja dostępności w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Ciechanowie
 
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Ciechanowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Ciechanowie.

• Data publikacji strony internetowej: 2020.02.20

• Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021.03.29

Status pod względem zgodności z ustawą

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności

• Deklarację sporządzono dnia: 29.03.2021 r.

• Deklarację została ostatnio poddana przeglądowi i samokontroli dnia: 30.03.2022 r.

• Deklarację sporządzono na podstawie samooceny.

 

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

➢Za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada: Beata Marzena Ignatowska

➢E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

➢Telefon: 236722889

Każdy ma prawo:

✗ zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,

✗ zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,

✗ wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.

Żądanie musi zawierać:

✗ dane kontaktowe osoby zgłaszającej,

✗ wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,

✗ wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.

Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia.

Skargi i odwołania

Na niedotrzymanie tych terminów oraz na odmowę realizacji żądania można złożyć skargę do organu nadzorującego pocztą lub drogą elektroniczną na adres:

➢Organ nadzorujący: Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

➢Adres: ul. Sienkiewicza 13, 06-400 Ciechanów

➢E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

➢Telefon: 236722889

Skargę można złożyć również do Rzecznika Praw Obywatelskich.

 
Dostępność Architektoniczna

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy mieści się w budynku wolnostojącym. Składa się on z budynku szkoły i internatu. Po obu stronach budynku znajdują się parkingi, w tym przed wejściem głównym umiejscowiony jest parking dla osób
niepełnosprawnych. Osoby na wózkach mogą poruszać się bez przeszkód po ośrodku, gdyż na jego terenie zamontowana jest winda i podjazd dla osób na wózkach. Dodatkowo na zewnątrz, po obu stronach budynku, znajdują się dwie
windy zewnętrzne.
Po terenie ośrodka jest możliwość poruszania się z psem asystentem. Ośrodek wyposażony jest w łazienki przystosowane dla osób niepełnosprawnych, które się znajdują na każdej kondygnacji. Nie ma urządzeń dla osób niewidomych i słabowidzących (np. tablic kontrastowych, tablic w języku brajla).
Szkoła nie zatrudnia tłumacza języka migowego.

Inne informacje i oświadczenia

Szkoła będzie na bieżąco usuwać stwierdzone niedogodności na stronie internetowej.

Super User

1.Warsztaty Terapii Zawodowej

2.Zakłady Aktywności Zawodowej

4. Osoby z niepełnoprawnością na rynku pracy

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO WYCHOWAWCZY

06-400 Ciechanów
ul. Sienkiewicza 13

SOSW TEL. 23 672 28 89

sekretariat@soswciechanow.edu.pl

INTERNAT SOSW TEL. 23 672 36 38