Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Ciechanowie

                                  „Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał                                                                 się tym, kim stać się może”                                                                                                                                                                                                         J. Korczak
Super User

Ważnym ogniwem wspomagania rozwoju naszych uczniów jest rehabilitacja ruchowa, gdyż ruch jest podstawą potrzeb człowieka w prawidłowym funkcjonowaniu. Skuteczność oddziaływań ruchowych jest tym większa im wcześniej zostanie podjęta. Poprzez ćwiczenia fizyczne wykorzystujące różne metody kinezyterapeutyczne nabywana, przywracana lub utrzymywana jest sprawność  ruchowa wpływająca na dalszy rozwój dziecka. Dla każdego naszego ucznia opracowany jest specjalny program terapeutyczny. W uszkodzeniu układu nerwowego wykorzystywany jest szeroki wachlarz indywidualnych ćwiczeń indywidualnych. Fizjoterapeuta pracujący w naszym ośrodku szkolno – wychowawczym wykorzystuje w terapii następujące metody terapeutyczne:
- Metodę NDT Bobath
- Metodę FITS ( Funkcjonalna Indywidualna Terapia Skolioz)
- Trójpłaszczyznową terapię stóp
- Integrację sensoryczną
  Jako terapeuta dziecięcy prowadzi terapię neurorozwojową dzieci i niemowląt:
- przedwcześnie urodzonych
- z mózgowym porażeniem dziecięcym
- z zaburzeniami napięcia mięśniowego
- z zespołami wad genetycznych
 -z przepukliną oponowo - rdzeniową   
- z wadami postawy
- z wadami stóp                                                    
Zajęcia prowadzone są w komfortowo i bezpiecznie wyposażonych salach z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu rehabilitacyjnego. 

  

 

 

Super User

TERAPIA LOGOPEDYCZNA
  
Grupa zawodów terapeutycznych, do których należy zawód logopedy, to coś więcej niż praca zawodowa, to również życiowe powołanie, któremu musi  towarzyszyć pasja i charyzma. Tylko wtedy można pracować naprawdę, zamieniając każdą chwilę spędzoną z dzieckiem w twórcze działanie na rzecz  jego kształtowania i  rozwoju.

Każde dziecko, które wymaga usprawniania procesu budowania mowy, poddawane jest terapii logopedycznej. Na podstawie szczegółowych badań mowy opracowane są indywidualne programy logopedyczne dla każdego ucznia.

Terapia logopedyczna prowadzona z dziećmi na celu:

- usprawnianie czynności oddychania, fonacji, pracy narządów artykulacyjnych, czynności fizjologicznych w obrębie jamy ustnej, tj.  gryzienia, żucia i połykania,

- rozwijanie procesów poznawczych, zmysłów oraz umiejętności koniecznych w procesie kształtowania się mowy (np. naśladownictwo niewerbalne i werbalne,

- wzmacnianie posiadanych przez dziecko umiejętności artykulacyjnych, stanowiących podstawę dalszej pracy logopedycznej,

- korygowanie, wywoływanie , utrwalanie i automatyzacja głosek nieistniejących dotychczas lub nieprawidłowo wymawianych, zgodnie z etapami  ich pojawiania się w procesie naturalnego rozwoju dziecka  i z uwzględnieniem jego możliwości i ograniczeń,

- wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego, tj. rozumienia i ekspresji mowy (poszczególne części mowy),

- wzbogacanie form komunikowania się i tworzenia wypowiedzi,

- rozwijanie kompetencji komunikacyjnej do poziomu umożliwiającego poprawną artykulację i zastosowanie różnorodnych form wypowiedzi z uwzględnieniem poprawności gramatycznej, stylistycznej i składniowej (adekwatnie do wieku dziecka i jego możliwości).


Istotnym elementem terapii jest również podnoszenie poziomu motywacji dziecka do pracy nad poprawnością wymowy oraz odczuwania radości i satysfakcji za efektów swojej pracy.

Podczas terapii logopedycznej stosowane są  następujące metody lub ich elementy:

logopedyczne-  wykorzystywane do usprawniania artykulatorów, gryzienia, żucia i połykania, oddychania, fonacji, artykulacji, wywoływania, utrwalania, automatyzacji wywołanych głosek, ćwiczeń słuchu  fonematycznego i kinestezji artykulacyjnej, np.:

- metoda mechaniczna,
- wyjaśniania ułożenia artykulatorów,
- pokaz i demonstracja,
- masaże,
- uczulanie miejsc artykulacji,
- kontrola dotyku i czucia skórnego,
- fonetycznych przekształceń;

pedagogiczne-

- metoda Ruchu Rozwijającego W.Sherborne jako trening niewerbalny, ruchowy,
- metoda Kinezjologii Edukacyjnej P.Dennisona,
- metoda „Dobrego Startu” M.Bogdanowicz – aktywizująca czynności analizatorów, usprawniająca lateralizację i orientację w przestrzeni i schemacie ciała;

psychologiczne-

- relaksacyjne,
- metoda A.Ch. Knillów;

metody logorytmiczne jako ćwiczenia muzyczno-ruchowe podnoszące sprawność ruchową, kształtujące orientację w czasie i przestrzeni, usprawniające koncentrację uwagi, koordynację ruchową, procesy myślowe i poczucie rytmu i inne funkcje:

- metoda ortofoniczna K.Orffa,

- metoda E.Nowak,

- metoda Kniessów;

W terapii logopedycznej dziecka z głębszym stopniem upośledzenia ważną rolę odgrywa zabawa. Zaangażowanie emocjonalne dzieci sprawia, że spontanicznie włączają się do pracy. Stanowi to dla nich źródło radości, satysfakcji i jest motywacją do podjęcia wysiłku. Ważna jest aktywność logopedy, jego zaangażowanie, twórcze pomysły i przewodnia rola. Dlatego też, w niniejszym programie na wszystkich etapach pracy dzieci uczą się bawiąc. Zabawa jest nieodłącznym elementem każdych zajęć.

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w gabinetach logopedycznych wyposażonych w profesjonalne pomoce dydaktyczne. Bardzo pomocne dla przeprowadzenia diagnozy oraz do prowadzenia zajęć są także programy komputerowe, m. In. „Zabawy słowem”, „logo-gry”, „Mówiące obrazki”, „Logopedia”, „Słownik obrazkowy”, „Systemy Badań Przesiewowych Słuchu, Wzroku I Mowy” i wiele innych.




Super User


Nawiązanie komunikacji z dziećmi i młodzieżą, którzy nigdy nie rozwinęli umiejętności mówienia stanowi trudne zadanie, wymagające wybrania jednej z wielu metod komunikacji alternatywnej albo zdecydowanie się na podejście łączące elementy różnych metod.


Stosowanie w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo alternatywnych metod komunikacji umożliwia:
- poczucie bezpieczeństwa i kontroli zdarzeń,
- zrozumienie i radzenie sobie z codziennymi rytualnymi sytuacjami,
- zapamiętywanie sekwencji zdarzeń,
- minimalizowanie zaburzeń zachowania, wynikających z lęku, występujących jako forma porozumiewania się.

Na podstawie zebranych informacji o uczniu z orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, wywiadu z nauczycielami i rodzicem, kwalifikujemy dziecko na zajęcia.

Praca z uczniem opiera się o indywidualne programy terapii opracowane przez terapeutę z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb każdego ucznia.

Głównym celem zajęć jest stymulacja rozwoju języka i mowy, percepcji wzrokowej i słuchowej, doskonalenie orientacji przestrzennej, grafomotoryki, pisania i czytania oraz przygotowanie do myślenia operacyjnego i kształtowania pojęć matematycznych. W pracy z dziećmi stosujemy szereg pomocy dydaktycznych, które pozwalają na zainteresowanie dziecka i skupienie jego uwagi, co jest niezbędne w usprawnianiu zaburzonych funkcji.
Na zajęciach wykorzystujemy specjalistyczne programy multimedialne tj. "Wspomaganie rozwoju. Z Tosią przez cztery pory roku", "Klik uczy czytać", "Klik uczy liczyć", "Klik uczy ortografii", komputerowe zabawy edukacyjne dla dzieci rozpoczynających naukę. Programy przeznaczone są do indywidualnej pracy terapeutycznej z dzieckiem z niepełno-sprawnością intelektualną, ruchową bądź sprzężoną. Zawierają one ćwiczenia o zróżnicowanym poziomie trudności kształcąc w zakresie różnych sprawności. Szczególną rolę odgrywa w programie sposób motywacji dzieci do samodzielnego wykonywania ćwiczeń, wykorzystujący różnorodne wzmocnienia pozytywne.
Uczniom niemówiącym i mającym trudności w porozumiewaniu się zapewniamy indywidualne zajęcia komunikacji wspomagającej i alternatywnej.
Gabinet rewalidacyjny wyposażony jest w sprzęt do wspomagania komunikacji dla osób z porażeniami, uszkodzeniami narządów ruchu, opóźnionych w rozwoju. Są to oprogramowania terapeutyczne, edukacyjne i aktywizujące.
Na zajęciach korzystamy z komunikatorów, ekranów dotykowych, klawiatur i akcesoriów umożliwiających pracę na komputerze (nakładki plastikowe na klawiatury, Big Track - dwuprzyciskowa duża mysz).

Super User

 

Oferujemy Państwu:

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Przedszkole Specjalne

Szkołę Podstawową Specjalną

klasy I-III

klasy IV-VIII

Szkołę Przysposabiającą do Pracy Specjalną

klasy I-III

Branżową Szkołę I-go Stopnia Specjalną

klasy I-III

  • pracownik pomocniczy obsługi hotelowej

Zajęcia praktyczne odbywają się na terenie naszego ośrodka:

-w pracowni hotelarskiej

-pralni

-w nowocześnie wyposażonych pomieszczeniach kuchennych

Internat szkolny

Osoby zainteresowane pobytem dziecka w internacie składają dodatkowe podanie do Dyrektora Ośrodka.

 

ZAPRASZAMY!

JESTEŚMY DLA WAS !

 

Przyjmujemy dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnościami sprzężonymi i autyzmem.

Uczniowie muszą posiadać orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego. 

 

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o skierowanie do SOSW w Ciechanowie
  • aktualne orzeczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

 

 Załączniki:

Do pobrania (plik pdf)  Wniosek o skierowanie do SOSW.pdf

Do pobrania (plik pdf)  Karta_informacyjna_ucznia.pdf

Do pobrania (plik pdf)  Karta informacyjna przedszkolaka.pdf

Do pobrania (plik pdf)  Wniosek_o_przyjęcie_dziecka_do_świetlicy.pdf

Do pobrania (plik pdf)  Wniosek_o_przyjęcie_dziecka do internatu szkolnego.pdf

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO WYCHOWAWCZY

06-400 Ciechanów
ul. Sienkiewicza 13

SOSW TEL. 23 672 28 89

sekretariat@soswciechanow.edu.pl

INTERNAT SOSW TEL. 23 672 36 38