Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Ciechanowie

                                  „Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał                                                                 się tym, kim stać się może”                                                                                                                                                                                                         J. Korczak
Super User

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA


Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu pobudzenie ruchowe, poznawcze, emocjonalne dziecka, u którego stwierdzono jakąkolwiek niepełnosprawność, jego społeczny rozwój oraz wsparcie rodziny. Im wcześniej zostanie postawiona diagnoza i podejmie się działania stymulujące i wspomagające rozwój dziecka, tym lepsze rokowania dla dziecka i szansa na lepsze funkcjonowanie. We wczesnym etapie rozwoju dzieci mają większą łatwość uczenia się i są bardziej podatne na terapię. Terapia prowadzona w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dostosowana jest do wieku i potrzeb dziecka. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju skierowane są do dzieci:


– z niepełnosprawnością ruchową, w tym z mózgowym porażeniem dziecięcym,
– z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,– z zaburzeniami neurorozwojowymi,– z opóźnionym, nieharmonijnym rozwojem psychoruchowym,
– z niepełnosprawnością intelektualną,
– z wadami genetycznymi,
– z zaburzeniami w komunikowaniu się,
– z zaburzeniami sfery emocjonalno-społecznej.


Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju oraz jego zadania:


W skład Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju wchodzą specjaliści posiadający profesjonalne przygotowanie do pracy z dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:


1. Pedagog – oligofrenopedagog
2. Logopeda – specjalista zajmujący się usprawnianiem funkcji komunikacyjnej poprzez stopniowe korygowanie zakłóceń występujących podczas porozumiewania się
3. Psycholog – posiadający przygotowanie pedagogiczne
4. Fizjoterapeuta – specjalista w zakresie terapii ruchowej
5. Tyflopedagog – specjalista zajmujący się uczeniem, terapią, diagnozowaniem i wspomaganiem rozwoju dzieci słabowidzących i niewidomych
6. Surdopedagog – specjalista zajmujący się uczeniem, terapią, diagnozowaniem i wspomaganiem rozwoju dzieci słabosłyszących i niesłyszących
7.Terapeuta integracji sensorycznej (SI) – specjalista zajmujący się prawidłową organizacją wrażeń sensorycznych (bodźców) napływających przez receptory


Zadania Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju:


– Wieloprofilowa diagnoza funkcjonowania dziecka na podstawie wywiadu z rodzicami, obserwacji funkcjonowania dziecka, oceny rozwoju emocjonalno-społecznego i psychomotorycznego.
– Ustalenie kierunków i harmonogramu działań w zakresie wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością i wsparcia jego rodziny.
– Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania dostosowanego do potrzeb i możliwości dziecka, z uwzględnieniem działań wspierających rodzinę.
– Ewaluacja skuteczności pomocy udzielonej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.


Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez:


– udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
– pomoc w wypełnianiu zadań opiekuńczo – rehabilitacyjnych, przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu,
– doradztwo i wsparcie dla rodziców (pomoc w rozwiązywaniu trudności wychowawczych, pomoc w wyborze drogi edukacyjnej dziecka).
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka. Metody i treści zajęć dobierane są indywidualnie. Uwzględniane są preferencje dziecka, jego zainteresowania oraz ulubione formy aktywności. Praca terapeutów omawiana jest z rodzicami. Zajęcia organizowane są od chwili wykrycia niepełnosprawności u dziecka do podjęcia nauki w szkole. Zajęcia prowadzone są w formie zajęć indywidualnych z dzieckiem i jego rodziną w wymiarze 4 -8 godzin w miesiącu. Terminy i zakres zajęć ustalane są wspólnie z rodzicami.


Dlaczego warto przyjść do nas?


1. Posiadamy wyszkoloną kadrę specjalistów mających doświadczenie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami.
2. Terapeuci pracują z dziećmi i ich rodzinami różnorodnymi, nowoczesnymi metodami nauczania i terapii.
3. Ośrodek jest przygotowany do przyjęcia osób niepełnosprawnych – windy dla wózków inwalidzkich, dostosowane łazienki.
4. Dysponujemy salami terapeutycznymi, które są przygotowane i wyposażone stosownie do potrzeb i specyfiki pracy z dziećmi z niepełnosprawnością.
5. Ośrodek dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju.
6. Opracowujemy Indywidualny Program Terapeutyczny dla każdego dziecka.
7. Oferujemy wsparcie dla rodziców i opiekunów dziecka. Rodzice otrzymują szczegółowe informacje o stymulacji rozwoju dziecka i postępach w terapii. Przechodzą instruktaż dotyczący form pracy z dzieckiem. Otrzymują pomoc w przystosowaniu domu i otoczenia do potrzeb dziecka.


Wymagane dokumenty:


1) Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez zespół orzekający z poradni psychologiczno – pedagogicznej
2) Podanie rodzica z prośbą o przyjęcie dziecka do placówki
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju są BEZPŁATNE!

Super User

logopedia (zajęcia usprawniające narządy artykulacyjne i mowę),

neurologopedia,

usprawnianie ruchowe (rehabilitacja i gimnastyka korekcyjna)

terapia metodą Biofeedback

zajęcia w sali integracji sensorycznej

zajęcia w sali doświadczania świata

zajęcia rewalidacyjne,

zajęcia korekcyjno - kompensacyjne

Super User

Co to jest Wczesne Wspomaganie?
Jak korzystać z pomocy zwanej „Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju”.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju w naszym Ośrodku był jednym z pierwszych tego rodzaju Ośrodków w Polsce. Rozpoczął swoją działalność programem pilotażowym rekomendowanym przez MEN, w latach 2005 – 2007, a następnie kontynuowanym w obecnej formie. Stworzyliśmy odrębne pomieszczenia dostosowane do przyjmowania rodziców z dziećmi oraz do indywidualnej pracy.
Dysponujemy kadrą pedagogiczną przygotowaną do pracy w Zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju w postaci nauczycieli ze specjalnościami:
    • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
    • oligofrenopedagogika, psychologia,
    • pedagogika opiekuńczo – wychowawcza,
    • logopedia,
    • terapeuci SI,
    • specjaliści Biofeedback
Lokalizacja naszej placówki stwarza dogodne warunki dojazdu dla rodziców z dziećmi.
Obejmujemy opieką dzieci w wieku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole:
    • z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym,
    • z różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi,
    • z zaburzeniami neurologicznymi i psychiatrycznymi,
    • z zaburzeniami rozwoju mowy, z niedosłuchem,
    • z mózgowym porażeniem dziecięcym, z zespołem Downa,
    • z autyzmem i zespołami ze spectrum autystycznym,
    • z innymi problemami rozwojowymi.
Dla każdego dziecka opracowywany jest indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny,
na podstawie diagnozy i analizy zaburzeń rozwojowych.
Zespół Wczesnego Wspomagania zapewnia opiekę dzieciom w postaci:
    • ciągłej diagnozy rozwoju psychofizycznego,
    • opracowania indywidualnego dla każdego dziecka programu pracy,
    • prowadzenia systematycznych zajęć z dzieckiem – ogólnorozwojowych, logopedycznych, gimnastyki korekcyjnej, muzyczno – plastycznych,
    • prowadzenia pracy z rodzicami w postaci instruktażu, informacji, spotkań psychoedukacyjnych.
Praca z dzieckiem przebiega poprzez:
    • stymulację sensoryczną (treningi percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, węchowej, smakowej, przedsionkowej, czucia głębokiego), i
    • integrację sensoryczno – ruchową (ćwiczenia naśladownictwa ruchów rąk i całego ciała),
    • rozwój motoryki małej (usprawnianie motoryki i sprawności manualnej),
    • rozwój motoryki dużej (usprawnianie poruszania się, pokonywania przeszkód terenowych, pląsy),
    • rozwój komunikowania się (porozumiewanie się pozawerbalne alternatywnymi metodami komunikacji,
    • rozumienie mowy,
    • ćwiczenia artykulacyjne,
    • rozwój słownika biernego i czynnego,
    • rozwój samoobsługi,
    • rozwój socjalizacji,
    • ćwiczenie funkcji poznawczych,
    • inne różnorodne oddziaływania umożliwiające osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
Praca nad rozwojem opóźnionych lub zaburzonych funkcji przebiega równolegle z oddziaływaniami wychowawczymi.
Opieka nad dziećmi i rodzicami odbywa się w klimacie wsparcia emocjonalnego i poczucia wiary w sukces.

Super User

W Szkole podstawowej uczą się dzieci z lekkim, umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej oraz z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi , posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Uczniowie korzystają z bardzo dobrze wyposażonych pracowni lekcyjnych oraz biblioteki szkolnej.

Objęci są zajęciami usprawniającymi z zakresu: usprawniania mowy, gimnastyki korekcyjnej, zajęć wyrównawczych.

Mają możliwość korzystania z terapii: metodą SI, a także Biofeedback.

Uczniowie mogą korzystać z obiadów przygotowywanych w naszej stołówce, a po lekcjach przebywać w internacie, lub świetlicy.

Wykwalifikowana kadra specjalistów zapewnia wszechstronny rozwój dziecka, który dostali swoje umiejętności poprzez zabawę i inne formy aktywności. Nauczyciele pracują różnymi metodami, tak aby zajęcia były atrakcyjne i interesujące tj.

programy Aktywności i Komunikacji Knillów,

metoda Ruchu Rozwijajacego Weroniki Sherborne,

w Sali Doświadczania Świata,

stymulacja polisensoryczna,

metoda Dobrego Startu,

pedagogika zabawy,

metoda Krakowska,



W Szkole Przysposabiającej do Pracy uczy się młodzież mająca orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Uczniowie korzystają z bardzo dobrze wyposażonych pracowni lekcyjnych, pracowni gospodarstwa domowego oraz biblioteki szkolnej.

Objęci są zajęciami usprawniającymi z zakresu: terapii mowy, gimnastyki korekcyjnej, zajęć wyrównawczych.

Mają możliwość korzystania z terapii metodą Biofeedback.

Uczniowie mogą korzystać z obiadów przygotowywanych w naszej stołówce, a po lekcjach przebywać w internacie lub w świetlicy .

Uczniowie wyjeżdżają na całodzienne wycieczki.


Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim uczą się w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych.


Praca z dzieckiem niepełnosprawnym  w stopniu głębokim jest niezwykle trudna ze względu na znacznie utrudnioną komunikację. Dlatego bardzo ważna jest znajomość potrzeb dzieci o głębokiej niepełnosprawności oraz sposobów ich zaspakajania. Program edukacji bardzo często bywa nazywany programem wspomagania rozwoju. Terapeuta wspiera i jednocześnie towarzyszy rozwojowi. Realizacja potrzeb poznawczych stanowi integralną całość w procesie rewalidacyjno-wychowawczym. Potrzeby te realizujemy poprzez szeroko rozumianą stymulację wielozmysłową.

Efektem prawidłowo zaspakajanych potrzeb poznawczych może być zdobycie orientacji we własnej osobie i orientacji w otaczającym je świecie.

Musimy pomóc dziecku zdobyć takie umiejętności, które pozwolą mu na czerpanie jak największego zadowolenia z życia oraz umożliwią jak największą niezależność.

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO WYCHOWAWCZY

06-400 Ciechanów
ul. Sienkiewicza 13

SOSW TEL. 23 672 28 89

sekretariat@soswciechanow.edu.pl

INTERNAT SOSW TEL. 23 672 36 38